Wednesday, April 25, 2018

Tema 2 Sistem Geomorfologi


Bahagian A: Geografi Alam Sekitar Fizikal



Sistem Geomorfologi



Proses Geomorfologi dan Konfigurasi Bentuk Muka Bumi



Pengenalan kepada Proses Geomorfologi



1               Geomorfologi bermaksud kajian bentuk muka bumi yang melibatkan proses endogenik dan eksogenik. Proses endogenik berpunca daripada tenaga dalam bumi yang membentuk bentuk muka bumi manakala proses eksogenik berpunca daripada tenaga matahari yang mengubah bentuk muka bumi.



(b)             pergerakan jisim merupakan proses pergerakan regolit atau bahan terluluhawa menuruni cerun kerana wujudnya tarikan graviti

(c)             hakisan ialah proses pengukiran permukaan bumi oleh agen-agen hakisan seperti titisan hujan, air mengalir, ombak, angin dan glasier

(d)             pengangkutan melibatkan proses pemindahan bahan (serpihan batuan, pasir, tanah liat dan kelodak) dengan pelbagai cara oleh agen-agen pengangkutan seperti air mengalir, ombak, angin dan glasier

(e)             pemendapan merupakan proses penimbunan atau longgokan bahan yang telah diangkut oleh air, ombak, angin dan glasier setelah mengalami kemerosotan atau kehilangan tenaga.






Struktur dan Kandungan Lapisan Bumi



1               Struktur bumi terdiri dari tiga lapisan utama, iaitu lapisan kerak bumi, lapisan mantel dan teras bumi.








3               Lapisan mantel dipisahkan dari kerak bumi oleh lapisan ketakselanjaran Mohorovicic. Di bahagian zon mantel, terdapat lapisan astenosfera separa cair yang menyebabkan litosfera seolah-olah terapung di atasnya. Arus perolakan magma dalam lapisan mantel berupaya menggerakkan lapisan kerak bumi yang menyebabkan pergerakan tektonik seperti kejadian gempa bumi, aktiviti gunung berapi, perebakan dasar laut, gelinciran dan lipatan.

4               Teras bumi merupakan lapisan bumi yang paling dalam dan kaya dengan logam besi dan nikel. Teras bumi dipisahkan daripada lapisan mantel oleh ketakselanjaran Gutenberg.

 


Taburan Daratan dan Lautan




1               Daratan meliputi 29% daripada permukaan bumi dan lautan pula meliputi 71%. Hemisfera utara mempunyai kawasan daratan benua yang lebih luas, iaitu kira-kira 39% berbanding 18% di hemisfera selatan.

2               Daratan benua terdiri daripada pentas benua dan pergunungan. Pentas benua terletak dari pinggir benua hingga ke tubir benua. Bahagian pergunungan pula meliputi sistem gunung lipat, gunung bongkah, gunung berapi dan banjaran.

3               Lautan terdiri daripada lembangan lautan, tubir benua, jurang lautan, dataran tinggi dasar laut dan permatang dasar laut.



Batuan          




1                  Batuan merupakan himpunan mineral yang pejal. Berdasarkan asal usul dan proses pembentukannya, batuan dapat dikategorikan kepada tiga jenis, iaitu batuan igneus, batuan enapan dan batuan metamorfosis.

(a)           Batuan igneus terbentuk hasil penyejukan dan penghabluran (pemejalan) magma sama ada dalam lapisan kerak bumi (batuan igneus rejahan) atau di permukaan bumi (batuan igneus terobosan). Contoh batuan igneus ialah batuan granit dan batuan basalt. Batuan igneus berbentuk hablur, tidak berlapis dan tidak mengandungi fosil.

(b)           Batuan enapan terbentuk hasil pemendapan, pemadatan serta penyimenan serpihan batuan, tanah pasir, tanah liat, kelodak, tumbuhan dan haiwan yang mati. Batuan enapan boleh terbentuk secara fizikal (pemadatan dan penyimenan serpihan batuan, tanah pasir dan tanah liat), secara kimia (sejatan Iarutan garam) dan secara organan (pemadatan dan penyimenan cangkerang, haiwan dan tumbuhan). Contoh batuan enapan ialah batu pasir, batu syal, batu garam dan arang batu yang mengandungi bahan fosil dan berlapis-lapis.

(c)           Batuan metamorfosis terjadi apabila batuan igneus dan batuan enapan berubah sifat fizikal dan kimianya kerana mengalami tekanan dan suhu yang tinggi. Contoh batuan metamorfosis ialah batuan kuarzit (batu pasir) dan batuan marmar (batu kapur). Batuan metamorfosis mempunyai struktur berbutir, jenis berjalur dan tidak berjalur.

Perkaitan antara Jenis Batuan dengan Konfigurasi Bentuk Bumi


 


1               Batuan granit yang keras sukar mengalami hakisan. Batuan ini membentuk muka bumi seperti banjaran gunung, tebing tinggi dan dataran tinggi. Contohnya seperti di Banjaran Titiwangsa dan Gunung Kinabalu. Apabila mengalami hakisan ombak, batuan granit akan membentuk tebing tinggi, gua laut, gerbang laut, batu tunggul dan tunggul sisa.


2               Batuan enapan seperti batu kapur yang mempunyai banyak rekahan akan mengalami proses luluhawa kimia secara Iarutan dan pengkarbonan. Proses ini menghasilkan bentuk muka bumi seperti bukit batu kapur yang curam, tebing tinggi dan gua-gua batu kapur. Contohnya pandang darat kars yang terdapat di Gua Mulu dan Gua Niah di Sarawak.

3               Batuan enapan yang lembut seperti syal membentuk tanah pamah, lembah sungai dan Iurah sungai kerana lebih mudah mengalami hakisan.

4               Batu metamorfosis seperti gneis dan kuarzit yang mampu menahan hakisan akan membentuk muka bumi tebing tinggi dan banjaran bukit.



Kepentingan Batuan sebagai Sumber Alam




Jenis batuan
Huraian
Batuan igneus
·      Batuan granit dijadikan sebagai sumber bahan binaan, tembok, jalan raya dan bangunan. Aktiviti perlombongan kuari dijalankan di kawasan bukit berbatu granit.
·      Batuan granit mengandungi sumber mineral bijih timah dan bijih besi. Bijih timah lanar Lembah Kinta merupakan mineral yang terhakis dari batuan granit di Banjaran Titiwangsa.
·      Batuan granit yang terluluhawa membentuk sumber tanah laterit untuk tanaman kelapa sawit dan getah di Malaysia.
·      Batuan basalt yang terluluhawa membentuk tanah lava bes yang subur di lereng gunung berapi digunakan untuk aktiviti pertanian padi sawah di Pulau Jawa.
Batuan enapan
·      Batuan syal dan tanah liat yang dapat menakung air permukaan dan dapat menyimpan air tanah membantu membekalkan sumber bekalan air domestik.
·      Arang batu digunakan sebagai sumber tenaga dan bahan api.
·      Batu kapur digunakan sebagai sumber bahan mentah untuk industri membuat simen.
·      Batu pasir yang banyak mengandungi silika digunakan untuk membuat barangan kaca dan tembikar.
·      Batuan syal dan tanah liat digunakan sebagai sumber untuk industri membuat batu-bata, saluran pembetungan, pasu, periuk tanah dan labu sayung.
·      Batu garam (natrium klorida) digunakan sebagai bahan pengawet dan penyediaan makanan. Batuan gipsum pula digunakan sebagai alat hiasan lampu dan membuat barangan kraf tangan.
Batuan metamorfosis
·      Batuan marmar digunakan sebagai sumber bahan binaan untuk membuat jubin lantai, dinding dan barangan hiasan kraf tangan. Manakala batu loh digunakan untuk membuat atap genting.
·      Batu kuarza yang mengandungi mineral emas dan batu permata seperti jed, delima dan zamrud dijadikan sebagai barang kemas.
·      Batuan grafit dijadikan sumber untuk membuat mata pensel dan dakwat.

Proses Endogenik




1.             Proses endogenik ialah proses dalaman yang berpunca dari perut bumi yang digerakkan oleh arus perolakan magma yang menyebabkan lapisan kerak bumi mengalami mampatan dan tegangan. Tenaga endogenik yang menggerakkan lapisan kerak bumi ini menyebabkan berlakunya proses gerakan tektonik seperti proses lipatan, gelinciran, gempa bumi dan aktiviti gunung berapi.




Proses Lipatan dan Kesannya




1               Proses lipatan berlaku apabila lapisan kerak bumi mengalami proses kedutan kerana daya mampatan.

2               Perbezaan kekuatan daya mampatan pada lapisan kerak bumi menyebabkan terbentuknya lipatan simetri, lipatan tak simetri, lipatan atas, lipatan rebah dan lipatan sesar atas.










Proses Gelinciran dan Kesannya




1             Gelinciran ialah proses pergerakan lapisan kerak bumi sama ada secara menegak atau mendatar di sebelah menyebelah garis gelinciran kerana daya tegangan dan daya mampatan.

2             Terdapat tiga jenis gelinciran utama, iaitu:

(a)           Gelinciran biasa—Gelinciran ini terjadi kerana daya tegangan berlaku pada lapisan kerak bumi. Hal ini menyebabkan satu bahagian lapisan kerak bumi jatuh atau tergelincir ke bawah.

(b)           Gelinciran songsang—Gelinciran ini terjadi kerana daya mampatan berlaku pada lapisan kerak bumi. Hal ini menyebabkan satu bahagian lapisan kerak bumi terangkat atau terjulang lebih tinggi berbanding lapisan kerak bumi di sebelahnya.

(c)           Gelinciran rabak (gelinciran tujah)—Gelinciran ini terjadi kerana daya tegangan dan daya himpitan menyebabkan lapisan kerak bumi bergerak secara mendatar (melintang) di sepanjang garis gelinciran.

3               Bentuk-bentuk muka bumi kesan gelinciran termasuklah:

(a)           Tubir gelinciran—Terletak di antara lapisan kerak bumi yang tergelincir ke bawah dan ke atas terbentuk apabila berlaku gelinciran.

(b)           Tubir garis gelinciran—Terbentuk apabila tubir gelinciran mengalami hakisan dan menjadi semakin landai.

(c)           Gunung bongkah—Terbentuk pada bahagian kerak bumi yang terjulang atau tergelincir ke atas.

(d)           Lurah gelinciran—Terbentuk pada bahagian kerak bumi yang tergelincir ke bawah yang di sempadani oleh tubir gelinciran.






Proses Pembentukan Gunung Berapi dan Kesannya




1               Pembentukan gunung berapi berlaku apabila magma mengalir dan meletus keluar dari perut bumi. Proses perolakan magma dalam lapisan mantel menyebabkan magma mengalir dan meletus keluar melalui rekahan kerak bumi atau lohong ke permukaan bumi.

2                 Pemejalan magma dalam rekahan atau lapisan kerak bumi (batuan igneus rejahan) akan membentuk muka bumi seperti daik, sil, lakolit, lapolit, pakolit dan batolit. Manakala aliran magma atau lava yang keluar melalui lohong dan rekahan ke permukaan bumi (igneus terobosan) akan membentuk kon gunung berapi.

3                 Terdapat pelbagai bentuk kon gunung berapi, iaitu kon lava asid, kon lava bes, kon abu, kon komposit, kawah gunung berapi (krater), tasik kawah gunung berapi dan kaldera (kawah yang lebih besar). Perbezaan bentuk dan saiz gunung berapi dipengaruhi oleh beberapa faktor:

(a)           Jenis lava bes yang cair serta dapat mengalir jauh membentuk kon gunung berapi yang landai dan bersaiz besar. Manakala lava asid yang likat dan cepat membeku membentuk kon lava asid yang curam.

(b)           Skala letusan yang kuat boleh menyebabkan lohong puncak gunung berapi musnah membentuk lekukan atau krater (kawah). Krater yang dipenuhi air hujan boleh membentuk tasik kawah.

(c)           Lohong utama dan rekahan Sisi akan membentuk kon komposit. Aliran lava yang keluar melalui lohong utama membentuk kon utama dan aliran lava yang keluar melalui rekahan Sisi akan membentuk kon-kon anak di lereng gunung berapi.

(d)           Kekerapan letusan dan kuantiti bahan yang dikeluarkan (seperti lava dan bahan piroklastik) yang banyak akan membentuk gunung berapi yang lebih besar dan landai. Manakala kuantiti bahan yang sedikit akan membentuk kon yang lebih kecil dan curam.



(a)          Terdapat pelbagai bentuk dan saiz gunung berapi seperti kon gunung berapi Java bes, kon lava asid, kon komposit, krater dan tasik kawah gunung berapi.

(b)          Proses pergerakan jisim seperti kejadian tanah runtuh yang berlaku akibat gegaran letusan gunung berapi. Manakala aliran lumpur terjadi apabila air hujan bercampur dengan debu di lereng gunung berapi.

(c)          Letusan gunung berapi disebabkan selisih plat dasar laut menyebabkan kejadian gempa bumi dasar laut. Gegaran dasar laut akibat letusan gunung berapi menyebabkan kejadian tsunami yang semakin meninggi apabila menghampiri daratan.

(d)          Pencemaran udara berlaku apabila letusan gunung berapi mengeluarkan abu dan debu ke atmosfera yang boleh menyebabkan kejadian jerebu.

(e)          Letusan gunung berapi yang membebaskan debu ke atmosfera dapat mengurangkan jumlah sinaran matahari yang diterima Oleh permukaan bumi kerana sebahagian besar sinaran matahari ditapis, diserakkan, dipantul dan dibalikkan semula Oleh partikel debu menyebabkan keadaan cuaca hampir gelap.

(f)           Aliran lava yang panas boleh menyebabkan kebakaran hutan dan memusnahkan ekosistem hutan yang menjadi habitat flora dan fauna.

5                 Kesan letusan gunung berapi terhadap persekitaran manusia:

(a)          Kematian dan kecederaan disebabkan terkena aliran lava yang panas, tertimbus Oleh tanah runtuh dan aliran lumpur gunung berapi.

(b)          Kerosakan dan kehilangan harta benda kerana kawasan petempatan terbakar Oleh aliran lava dan tertimbus Oleh aliran lumpur.

(c)          Kemusnahan infrastruktur seperti jambatan, jalan raya dan talian elektrik kerana tertimbus Oleh debu, tanah runtuh, aliran lava dan aliran lumpur gunung berapi.

(d)          Kawasan pertanian di lereng gunung berapi dan kawasan sekitarnya musnah Oleh timbunan aliran lava, abu dan debu. Aktiviti pelancongan dan pengangkutan di sekitar kawasan gunung berapi turut terjejas.

(e)          Gangguan psikologi dan trauma berlaku kepada penduduk yang tinggal di kawasan petempatan sekitar gunung berapi kerana kehilangan harta benda, keluarga, kecederaan dan terpaksa berpindah ke tempat Iain.

6               Kepentingan letusan gunung berapi terhadap aktiviti manusia:

(a)          Aktiviti pertanian dijalankan di kawasan lereng gunung berapi lava bes yang subur. Teres-teres dibina di lereng gunung berapi di Pulau Jawa dan di Pulau Luzon untuk menanam padi sawah.

(b)          Aktiviti ekopelancongan dan rekreasi dijalankan di sekitar gunung berapi kerana pemandangan fizikal yang cantik seperti tasik Danau Toba di Sumatera.

(c)          Aktiviti akuakultur seperti penternakan ikan dijalankan di kawasan tasik kawah yang dihasilkan Oleh letusan gunung berapi yang menghasilkan kaldera seperti tasik Danau Toba

(d)          Menjana sumber tenaga geoterma. Tenaga geoterma dijana melalui loji janakuasa yang dibina di kawasan gunung berapi seperti di kawasan mata air panas. Wap atau stim yang keluar dari kawasan mata air panas akan menggerakkan turbin untuk menghasilkan tenaga elektrik.

(e)          Sumber mineral seperti kuprum, perak, plumbum dan belerang yang dikeluarkan semasa letusan gunung berapi dapat dilombong dan digunakan.



Teori Hanyutan Benua




1.               Hanyutan benua merupakan proses pemecahan benua tunggal yang dikenali sebagai pangea kepada Laurasia di hemisfera utara dan Gondwana di hemisfera selatan. Kedua-dua benua ini kemudiannya berpecah lagi kepada benua-benua yang lebih kecil seperti yang ada sekarang. Proses ini berlaku secara evolusi sejak berjuta-juta tahun yang lampau.





a.              pengaruh arus perolakan magma pada lapisan mantel yang berupaya menggerakkan atau menyeret lapisan kerak bumi di atasnya menyebabkan benua berpecah dan terpisah.

b.             proses pergerakan plat-plat benua dan plat lautan oleh arus perolakan magma yang dikenali sebagai teori plat tektonik.


a.              persamaan garis pinggir pantai melalui cantuman peta benua-benua. Sebagai contoh, garis pinggir pantai barat Afrika boleh dicantum atau sepadan dengan garis pantai timur Amerika Selatan.





(c)          bukti kaji iklim purba (paleo iklim) menunjukkan arang batu karboniferus yang berasal dari kawasan tropika telah dijumpai di Amerika Syarikat. Hal ini menunjukkan bahawa Amerika Syarikat pada masa lampau terletak di kawasan tropika tetapi telah hanyut ke kawasan beriklim sejuk.

(d)          bukti kemagnetan purba (paleo magnet) menunjukkan arah asal magnet batuan di beberapa buah benua di dapati tidak selari dengan arah kutub magnet bumi sekarang. Hal ini menunjukkan benua-benua dunia telah bergerak dan berubah kedudukan.

(e)          bukti geologi menunjukkan terdapat batuan enapan yang sama dari segi jenis dan usia di Brazil (Amerika Selatan) dan di Afrika.

(f)           bukti perluasan dasar laut di Lautan Atlantik. Arus perolakan magma memisahkan plat-plat lautan menyebabkan kerak bumi dasar laut mengalami rekahan besar di sempadan pencapahan. Aliran magma yang masuk memenuhi rekahan. di sempadan pencapahan tersebut kemudiannya membeku dan membentuk permatang tengah lautan. Contohnya seperti permatang tengah Lautan Atlantik.







Teori Plat Tektonik




1               Teori plat tektonik adalah berasaskan konsep hanyutan benua dan perluasan dasar laut. Menurut teori ini, kerak bumi terdiri daripada plat benua dan plat lautan yang berada di atas lapisan mantel telah digerakkan oleh arus perolakan magma sehingga menyebabkan plat-plat ini bertembung, berselisih dan bercapah (berpisah).





(a)          pertembungan plat—Pertembungan plat berlaku melalui tiga cara, iaitu:

(i)            pertembungan plat benua dengan plat benua menyebabkan hujung plat-plat tersebut termampat dan membentuk sistem gunung lipat. Contohnya, banjaran Himalaya yang terbentuk hasil pertembungan plat Indo-Australia dengan plat Eurasia.

(ii)          pertembungan plat benua dengan plat lautan menyebabkan plat lautan yang lebih tumpat menjunam ke bawah dan membentuk jurang lautan. Contohnya, Jurang Mariana terbentuk apabila plat Pasifik bertembung dengan plat Filipina.

(iii)        pertembungan plat lautan dengan plat lautan menyebabkan satu hujung plat yang terbenam atau terjunam membentuk jurang lautan. Manakala leburan batu (magma) yang naik ke atas kerak bumi membentuk gunung berapi dasar laut dan rangkaian pulau gunung berapi atau arka pulau. Contohnya seperti kepulauan Hawai dan kepulauan Jepun.




(b)           selisih plat—Perselisihan plat ini berlaku secara mendatar apabila kedua-dua plat berselisih di sepanjang garis gelinciran yang menyebabkan kejadian gempa bumi. Plat-plat yang berselisih seperti plat Amerika dengan plat Pasifik yang mewujudkan kawasan gelinciran atau sesar di kawasan San Andreas.

(c)           pencapahan plat—Pencapahan ini berlaku apabila dua plat lautan bergerak menjauhi sehingga membentuk rekahan di sempadan pencapahan plat. Aliran magma dari mantel kemudiannya maÅŸuk dan membeku di sepanjang rekahan sempadan pencapahan plat tersebut lalü membentuk permatang tengah lautan. Contohnya seperti permatang tengah Lautan Atlantik. Pencapahan plat benua dengan plat benua pula membentuk lurah gelinciran dan gunung bongkah. Contohnya seperti lurah gelinciran Afrika Timur.






Luluhawa




Konsep Luluhawa



1               Luluhawa bermaksud proses pemecahan batuan secara fizikal dan pereputan batuan secara kimia kerana faktor cuaca (bahangan matahari/suhu dan air) dan faktor biotik (tumbuhan, haiwan dan organisma seni).

2               Proses luluhawa batuan menghasilkan regolit yang membantu proses-proses geomorfologi yang lain seperti proses pergerakan jisim, hakisan, pengangkutan dan pemendapan.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Jenis dan Kadar Proses Luluhawa




1             Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi jenis dan kadar proses luluhawa, namun faktor iklim memainkan peranan yang sangat penting dalam proses ini.

(a)          Di kawasan tropika lembap, proses luluhawa kimia sangat dominan dan giat berlaku kerana menerima hujan yang lebat (melebihi 2 000 mm) dan suhu tinggi (27 o c) sepanjang tahun yang menggalakkan proses pereputan batuan.

(b)          Di kawasan iklim gurun panas, proses luluhawa fizikal giat berlaku kerana perbezaan suhu harian yang besar, iaitu mengalami suhu tinggi (45 o c) pada waktu siang dan suhu rendah (15 oc) pada waktu malam menyebabkan batuan pecah melalui proses pengembangan dan pengecutan.

(c)          Di kawasan iklim sejuk, proses luluhawa fizikal berlaku melalui proses bajian ais (proses beku-cair) dan proses bajian fros pada rekahan batuan.

2               Ciri-ciri batuan juga mempengaruhi keberkesanan proses luluhawa. Antara ciri-ciri batuan tersebut seperti:

(a)          rekahan batuan memudahkan resapan air yang membantu proses luluhawa kimia. Rekahan bantuan juga mempengaruhi proses luluhawa fizikal melalui proses kembang kecut, proses bajian ais dan tindakan akar pokok yang memecahkan batuan.

(b)          kekerasan batuan granit melambatkan kadar luluhawa fizikal berbanding batu enapan.

(c)          kandungan mineral dan warna batuan yang gelap lebih cepat pecah kerana cepat menyerap haba matahari berbanding batuan berwarna cerah.

3               Di kawasan hutan, tumbuhan yang mati dan mereput dapat membekalkan asid organik yang membantu proses penguraian batuan. Manakala tindakan akar pokok yang maÅŸuk dan membesar dalam rekahan dapat memecahkan batuan.

4               Najis dan bangkai haiwan yang reput (humus) mengandungi asid organik yang dapat membantu proses pereputan batuan. Organisma seperti cacing, bakteria dan kulat mempercepatkan proses pereputan bahan organan yang dapat membekalkan asid organik serta mempercepatkan proses penguraian batuan.

5               Aktiviti perlombongan kuari menggunakan bahan letupan untuk memecahkan batuan menyebabkan proses luluhawa fizikal. Aktiviti penyahhutanan mendedahkan lapisan batuan kepada bahangan matahari yang membantu proses luluhawa fizikal. Aktiviti pembakaran hutan menghasilkan haba yang tinggi menyebabkan lapisan atas batuan terkupas dan pecah.

 


Jenis Luluhawa di Kawasan Tropika Lembap




Luluhawa Kimia



1               Luluhawa kimia merupakan proses penguraian atau pereputan batuan yang mengubah komposisi kimia kerana faktor cuaca (hujan dan ÅŸuhu) dan faktor biotik (tumbuhan, haiwan dan organisma seni).

2               Luluhawa kimia merupakan proses luluhawa yang dominan di kawasan tropika lembap kerana menerima hujan yang lebat (melebihi 2 000 mm) dan suhu tinggi (27 oc) sepanjang tahun telah menggalakkan proses penguraian batuan melalui proses-proses berikut:

(a)          Penghidratan, iaitu proses penyerapan air oleh mineral batuan menyebabkan batuan mengembang, mengalami tegasan dan seterusnya melemahkan struktur batuan tersebut serta membentuk bahan yang baharu. Contohnya, kalsium sulfat bertukar menjadi gipsum dan hematit bertukar menjadi limonit.

(b)          Hidrolisis ialah tindak balas kimia yang berlaku di antara mineral batuan dengan airı Proses ini melibatkan batuan mengembang, mengalami tegasan air dan terurai. Contohnya, batuan granit yang mengandungi mineral feldspar diurai dan menghasilkan tanah liat (kaolinit). Proses yang berterusan terhadap batuan granit ini membentuk tanah liat yang tebai di kawasan tanah pamah atau di kaki cerun pergunungan di Malaysia.

(c)          Pengoksidaan ialah tindak balas di antara oksigen yang larut di dalam air dengan mineral seperti ferum, kuprum dan aluminium dalam batuan dan menghasilkan oksida mineral berkenaan. Contohnya, ferum bertukar menjadi ferum oksida apabila berlaku proses pengoksidaan. Di Malaysia, proses ini membentuk tanah laterit yang berwarna kemerah-merahan dan kekuning-kuningan.

(d)          Pengkarbonan ialah tindak balas di antara asid karbonat lemah (terhasil daripada pelarutan gas karbon  dioksida dalam air hujan) dengan batu kapur (kalsium karbonat) menghasilkan kalsium bikarbonat yang mudah larut dalam air. Tindakan pengkarbonan dan larutan telah membentuk beberapa pandang darat di kawasan batu kapur.

(e)          Larutan berlaku apabila mineral dalam batuan dilarutkan oleh air. Sebagai contoh, garam biasa adalah sebatian yang mudah larut di dalam air.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Proses Luluhawa Kimia di Kawasan Tropika Lembap




1               Hujan lebat sepanjang tahun (melebihi 2 000 mm setahun) membekalkan lembapan atau air untuk proses penguraian batuan melalui proses penghidratan, hidrolisis, pengoksidaan, pengkarbonan dan larutan.


3               Faktor biotik (tumbuhan, haiwan dan organisma seni) mempengaruhi proses luluhawa dengan pelbagai cara, antaranya:

(a)          akar pokok yang dapat melebarkan rekahan batuan serta meronggai tanah telah memudahkan resapan air hujan untuk proses pereputan batuan.

(b)          di kawasan hutan, tumbuhan yang mati dan reput dapat membekalkan asid humus (asid organik) untuk menggalakkan proses luluhawa kimia.

(c)          haiwan yang mati dan reput serta najis haiwan akan mengeluarkan asid organik yang dapat meningkatkan proses luluhawa kimia.

(d)          anai-anai, cacing, bakteria dan kulat yang mereputkan daun serta ranting yang gugur dan tumbuhan yang telah mati dapat membekalkan asid organik yang membantu proses penguraian batuan.

4               Lapisan regolit atau tanah yang mudah menyerap air hujan dan sentiasa lembap dapat membantu proses pereputan lapisan batuan di bawahnya.



I                      Bentuk Muka Bumi Hasil Luluhawa Kimia




1.             Pembentukan lapisan regolit yang tebal


(a)          Regolit ialah batuan yang telah terurai atau mengalami proses pereputan. Di kawasan tropika lembap, pereputan batuan melalui proses penguraian berlaku sehingga ke lapisan yang dalam dan jauh daripada permukaan. Tebalnya lapisan yang terluluhawa adalah disebabkan oleh suhu yang tinggi (27 0C) dan hujan yang lebat (melebihi 2 000 mm) sepanjang tahun.

(b)          Proses penguraian batuan ke atas lapisan yang dalam dapat membentuk lapisan regolit yang tebal (boleh mencapai 30 meter daripada permukaan). Di Malaysia, ketebalan lapisan regolit di kawasan tanah pamah mencapai 60 meter. Hal ini kerana proses luluhawa kimia ke lapisan yang dalam (luluhawa dalaman) adalah sangat giat dan kadar hakisan di kawasan hutan sangat terhad.

2               Pembentukan tanah laterit dan lapisan kerak durus (duricrust)


(a)          Di kawasan tropika lembap, proses pereputan atau penguraian batuan granit membentuk tanah laterit. Tanah laterit yang terbentuk di kawasan hujan yang lebat ini mengalami proses larut resap yang giat. Proses ini dapat melarut resap silika dan meninggalkan oksida besi serta aluminium dalam tanah yang membentuk tanah laterit. Tanah laterit merupakan tanah liat yang berwarna kemerah-merahan atau kekuning-kuningan kerana banyak mengandungi unsur-unsur besi.

(b)          Tanah laterit yang mengandungi oksida besi apabila terdedah kepada sinaran matahari akan menjadi keras seperti batu yang dipanggil lapisan kerak durus. Proses pengeringan akibat panas matahari menyebabkan lapisan tanah laterit yang terdedah menjadi keras dan membentuk lapisan kerak durus. Lapisan ini sukar dihakis dan di sesetengah tempat membentuk dataran tinggi yang agak rata dan datar. Lapisan kerak durus ini juga boleh membentuk tubir di kawasan cerun.

3               Pembentukan tor dan inselberg (bornhart)


(a)          Tor ialah timbunan teras batuan berbentuk batu tongkol (boulder). la merupakan sisa tinggalan luluhawa. Pembentukan tor adalah akibat proses luluhawa kimia ke lapisan yang dalam terhadap batuan granit, terutamanya secara urai yang berlaku di sepanjang rekahan menghasilkan regolit. Proses pendedahan akibat hakisan dan pemindahan batuan yang telah reput (regolit) akhirnya meninggalkan teras-teras batuan dalam bentuk batu tongkol yang lebih tahan terhadap luluhawa dan hakisan dikenali sebagai tor.

(b)          Inselberg pula ialah bukit sisa luluhawa berbentuk kubah. la terbentuk akibat proses luluhawa dalaman yang kemudiannya diikuti oleh hakisan secara berperingkat-peringkat. Inselberg dikaitkan dengan proses luluhawa yang dalam terhadap jisim batuan granit yang lebih besar. Jisim batuan granit yang berada di bawah tanah akan mengalami pereputan terutama pada rekahan batuan di sekelilingnya. Tindakan luluhawa dan hakisan secara berperingkat-peringkat ke lapisan yang lebih dalam akan menyebabkan jisim batuan granit yang lebih keras tertonjol ke permukaan yang menyerupai kubah.

4               Pandang darat kars


(a)          Di kawasan batu kapur, proses luluhawa kimia secara larutan dan pengkarbonan dapat mewujudkan bentuk bumi kars. Hujan lebat yang mengandungi asid lemah dapat melarutkan batu kapur. Tindakan larutan dan hakisan yang berlaku di rekahan lapisan batu kapur akan membentuk lurah (graik) manakala bahagian yang lambat larut membentuk permatang (klint). Bentuk muka bumi yang terdiri dari lurah dan permatang ini dikenali sebagai turap batu kapur.


(c)          Percantuman beberapa buah dolin akibat hakisan dan runtuhan menghasilkan satu lurah yang lebih beÅŸar dan dalam dinamakan lubang benam. Cantuman beberapa buah lubang benam akibat runtuhan atau gelinciran akan membentuk polje dengan lekukan yang lebih beÅŸar dan dasar yang agak rata.

(d)          Hujan lebat menyebabkan air meresap dan melarut ke lapisan bawah batu kapur menghasilkan sungaisungai yang kekal di bawah tanah. Sungai-sungai ini biasanya terletak di atas lapisan batuan yang tidak telap air. Aliran sungai ini dapat membentuk terowong-terowong dan gua batu kapur. Di dalam gua batu kapur terdapat stalaktit dan stalagmit akibat proses sejatan larutan batu kapur dari bumbung dan lantai gua. Percantuman antara stalaktit dengan stalagmit dapat membentuk tiang-tiang batu kapur.



Luluhawa Fizikal



Luluhawa fizikal ialah proses pemecahan atau peluluhan batuan menjadi serpihan yang lebih kecil tanpa melibatkan perubahan komposisi kimia kerana faktor cuaca dan faktor biotik.



Proses Luluhawa Fizikal di Kawasan Tropika Lembap



Proses luluhawa fizikal tidak dominan di kawasan tropika lembap tetapi berlaku di dalam keadaan-keadaan tertentu. Antaranya ialah:

1               Tindakan akar pokok terutama akar tunjang yang menjalar dan membesar dalam rekahan batuan. Hal ini akan menghasilkan tekanan yang kuat dan boleh memecahkan batuan tersebut.

2               Proses basah kering batuan sering berlaku di kawasan tropika lembap kerana iklimnya yang panas dan lembap sepanjang tahun. Proses ini berlaku di kawasan tanah liat dan batuan pinggir laut yang mengalami kejadian air pasang surut yang nyata. Tanah liat dapat mengembang dengan baik apabila basah pada musim hujan tetapi akan merekah atau pecah apabila musim kering kerana terdedah kepada sinaran matahari dalam tempoh yang agak lama. Di kawasan tebing tinggi pinggir laut, batuan mengalami proses pembasahan ketika air laut pasang tetapi mengalami proses pengeringan apabila terdedah pada sinaran matahari semasa air laut surut. Proses basah kering yang berulang-ulang ini menyebabkan batuan pinggir laut terkupas dan pecah.

3               Aktiviti manusia melalui perlombongan kuari yang menggunakan bahan letupan akan memecahkan batuan. Proses penggondolan dan pembakaran hutan juga mendedahkan permukaan batuan kepada sinaran haba matahari dan haba pembakaran hutan. Hal ini menyebabkan lapisan permukaan batuan mengembang, terkupas dan pecah.

4               Tindakan haiwan seperti arnab, tikus tanah dan biawak yang menggali lubang dalam tanah menyebabkan lapisan batuan retak dan pecah.



Luluhawa Biologi



Luluhawa biologi ialah proses pemecahan dan pereputan batuan oleh agen-agen seperti tumbuhan, haiwan, manusia dan organisma seni.






1               Tindakan akar pokok terutama akar tunjang yang menjalar dan membesar dalam rekahan batuan menyebabkan luluhawa fizikal. Proses tekanan dan bajian akar pokok menyebabkan rekahan semakin luas dan pemecahan batuan.

2               Tumbuhan yang mati dan daun yang gugur akan mengalami proses pereputan (penghumusan) oleh bakteria dan kulat dapat membekalkan asid organik. Asid organik dapat menggalakkan proses pereputan batuan.

3               Haiwan seperti tikus tanah dan haiwan yang menggali lubang dalam tanah boleh menjana luluhawa fizikal apabila lapisan batuan retak dan pecah.

4               Najis haiwan dan bangkai haiwan yang mengalami proses pereputan (penghumusan) apabila bercampur dengan air hujan akan menghasilkan asid organik atau asid humus yang mempercepatkan proses luluhawa kimia.




Pengaruh Luluhawa terhadap Proses-proses Fizikal




1                      Luluhawa menyebabkan regolit menjadi longgar yang membantu proses pergerakan jisim di kawasan bercerun. Regolit yang longgar apabila menyerap banyak air hujan akan menjadi berat dan licin serta tidak stabil dan mudah runtuh kerana peningkatan daya tarikan graviti.

2                      Proses hakisan tanah dan hakisan tebing sungai meningkat kerana luluhawa telah menyebabkan regolit atau tanah yang longgar serta mudah dihakis oleh titisan hujan dan air larian permukaan.

3                      Luluhawa akan menyebabkan peningkatan jumlah bahan yang diangkut oleh air larian melalui permukaan cerun dan peningkatan jumlah pengangkutan beban sungai seperti pasir, tanah liat dan kelodak.

4                      Peningkatan jumlah beban yang diangkut akan meningkatkan proses pemendapan bahan di kawasan kaki cerun bukit dan di dalam alur sungai. Regolit yang telah dihakis akan diangkut dengan banyak dan dimendapkan di kaki cerun bukit atau di kawasan hilir sungai.



 Kepentingan Luluhawa kepada Aktiviti Manusia




1               Aktiviti pertanian mudah dijalankan kerana regolit atau tanah hasil luluhawa yang longgar mudah menyerap air hujan untuk menggalakkan pertumbuhan akar pokok dan kesuburan tanaman. Di kawasan tropika lembap, pereputan batuan granit menghasilkan tanah laterit yang sesuai ditanam dengan kelapa sawit dan getah.

2               Aktiviti pelancongan dan rekreasi di kawasan gua batu kapur dan bentuk muka bumi sisa luluhawa seperti inselberg dan tor. Aktiviti pelancongan dan rekreasi di kawasan batu kapur yang mempunyai bentuk muka bumi yang menarik seperti gua batu kapur, stalaktit dan stalagmit.

3               Industri kraf tangan dapat dijalankan kerana bahan terluluhawa seperti silika dan tanah liat (kaolin) merupakan bahan utama dalam penghasilan tembikar.

4               Industri binaan menggunakan tanah liat untuk membuat saluran pembetungan, jubin, atap bangunan dan batu bata.

5               Perlombongan mineral di kawasan batuan yang telah mengalami luluhawa lebih mudah dijalankan kerana regolitnya longgar. Kaedah perlombongan yang menggunakan pancutan air, kapal korek dan mendulang timah lanar dan emas lanar mudah dijalankan.



Pergerakan Jisim



Konsep Pergerakan Jisim



1               Pergerakan jisim merupakan proses pergerakan regolit (bahan yang telah mengalami luluhawa) menuruni cerun kerana tarikan graviti.

2               Terdapat dua jenis/kategori pergerakan jisim, iaitu:

(a)          pergerakan jisim aliran perlahan seperti kesotan tanah dan kesotan batuan.

(b)          pergerakan jisim aliran cepat seperti tanah runtuh, aliran tanah, aliran lumpur dan runtuhan batuan.






Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pergerakan Jisim




1.           Kecerunan (gradien)—Kecuraman cerun mempengaruhi halaju pergerakan jisim dan graviti. Contohnya, di kawasan cerun landai berlaku kesotan tanah, manakala di kawasan cerun curam berlaku kejadian tanah runtuh.

2             Hujan—Air bertindak sebagai pelincir dan pemberat yang mempengaruhi graviti apabila berlaku hujan lebat dalam jangka masa yang panjang.

3             Regolit—Batuan terluluhawa menghasilkan regolit yang longgar dan tidak stabil di permukaan cerun. Proses luluhawa kimia yang giat di kawasan tropika lembap menghasilkan struktur tanah yang longgar memudahkan berlakunya proses pergerakan jisim.

4             Tiada litupan tumbuhan—Permukaan cerun yang terdedah kerana tiada kanopi pokok dan tiada cengkaman akar boleh menyebabkan hakisan permukaan. Hal ini akan melonggarkan struktur cerun dan menyebabkan cerun menjadi tidak stabil.

5             Gegaran semula jadi—Gempa bumi menyebabkan kawasan cerun menjadi tidak stabil kerana gegaran yang kuat. Manakala letusan gunung berapi p•ula boleh menyebabkan berlakunya tanah runtuh dan aliran lumpur.



Jenis-jenis Pergerakan Jisim di Kawasan Tropika Lembap







2               Tanah runtuh—Pergerakan regolit di cerun curam secara tiba-tiba kerana tarikan graviti. Tanah runtuh atau gelongsoran tanah berlaku di kawasan cerun curam. Keadaan regolit yang longgar hasil luluhawa kimia yang giat di kawasan tropika lembap memudahkan berlakunya kejadian tanah runtuh. Hujan lebat dalam jangka masa yang lama menyebabkan regolit yang menyerap air menjadi licin dan berat serta tidak stabil akan runtuh secara tiba-tiba kerana peningkatan daya graviti. Faktor ketiadaan litupan tumbuhan menyebabkan regolit menjadi longgar dan tidak stabil kerana tiada cengkaman akar pokok turut memudahkan berlakunya tanah runtuh. Pembinaan lebuh raya dan petempatan di cerun bukit melibatkan kerja-kerja penyahhutanan dan pemotongan cerun bukit telah menyebabkan cerun bukit yang gondol runtuh kerana tidak stabil.






3               Aliran tanah—Pergerakan tanah yang lembap (kandungan air yang banyak) di kawasan cerun curam serta cepat kerana graviti. Aliran tanah biasanya terjadi setelah berlakunya kejadian tanah runtuh di bahagian atas cerun curam. Proses luluhawa kimia yang giat akan menyebabkan regolit menjadi longgar dan ini akan menyebabkan kejadian tanah runtuh. Keadaan cerun curam yang gondol (tiada litupan tumbuhan), longgar dan tidak stabil menggalakkan lagi kejadian aliran tanah.

4               Aliran lumpur—Pergerakan tanah liat dan lumpur yang tepu dengan air secara sangat laju menuruni lurahlurah di cerun bukit yang curam kerana tarikan graviti. Faktor-faktor yang menyebabkan aliran lumpur termasuklah terdapatnya regolit yang longgar terdiri daripada tanah liat/lempung dengan kandungan air yang banyak kerana hujan lebat dalam jangka masa lama di kawasan cerun bukit yang curam. Faktor kegondolan dan tarikan graviti meningkatkan lagi halaju aliran lumpur. Aliran lumpur juga berlaku di lereng-lereng gunung berapi. Lapisan debu di lereng gunung berapi yang menyerap banyak air hujan akan menghasilkan aliran lumpur. Contohnya seperti aliran lumpur yang berlaku di lereng gunung berapi Pinatubo di Filipina pada tahun 1991.

5               Runtuhan batuan—Runtuhan batuan terdiri daripada bongkah-bongkah batuan dan serpihan batuan yang jatuh secara bebas dan tiba-tiba dari atas cenuram atau tebing tinggi kerana tarikan graviti. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan runtuhan batuan antaranya seperti cerun sangat curam seperti cenuram atau tebing tinggi, proses luluhawa membekalkan bongkah-bongkah batuan atau serpihan batuan yang tidak mempunyai sandaran yang kukuh di kawasan tebing tinggi, rekahan batuan di kawasan tebing tinggi batu kapur, faktor gegaran dan kegondolan memudahkan batuan yang tidak stabil jatuh secara tiba-tiba kerana tarikan graviti dan tindakan manusia memotong lereng bukit berbatu dan perlombongan kuari.



Kesan Pergerakan Jisim terhadap Alam Sekitar Manusia




1               Kehilangan nyawa dan kecederaan disebabkan tertimbus tanah runtuh atau ditimpa batu.

2               Kemusnahan harta benda seperti rumah dan kereta kerana tertimbus akibat aliran tanah.

3               Gangguan ekonomi dan pekerjaan kerana aliran lumpur dan timbunan tanah runtuh menjejaskan aktiviti pertanian, perindustrian, perlombongan dan pelancongan.

4               Kemusnahan infrastruktur seperti paip bekalan air, tiang elektrik dan jalan raya.

5               Aktiviti pengangkutan terganggu akibat longgokan tanah runtuh yang menghalang laluan jalan (jalan ditutup). 6 Kesan psikologi dan trauma kerana kehilangan ahli keluarga dan bimbang kejadian tanah runtuh berulang.



Langkah-langkah Mengatasi Pergerakan Jisim




1               Menanam tumbuhan tutup bumi kerana cengkaman akar pokok menguatkan struktur tanah dan mengelakkan hakisan tanah

2               Membina benteng atau tembok halangan untuk menahan pergerakan bahan regolit di lereng bukit.

3               Membuat sungkupan menggunakan lapisan plastik dapat mengelak hakisan dan serapan air hujan.

4               Penyimenan cerun bukit dapat menutup permukaan cerun daripada menyerap air hujan dan hakisan cerun.

5               Pembinaan teres bertingkat di cerun bukit dapat mewujudkan kestabilan cerun.

6               Membina perparitan dan saluran air di cerun-cerun untuk mengelakkan hakisan galur di cerun bukit oleh air larian permukaan.






Konsep Lembangan Saliran




1               Lembangan saliran ialah kawasan tadahan atau sistem sungai yang disempadani oleh legeh.

2               Legeh ialah garisan yang menjadi pemisah aliran air antara lembangan saliran atau sistem sungai. Legeh terbentuk di sepanjang rabung banjaran gunung atau tanah tinggi antara sistem-sistem sungai tersebut.

3               Sesebuah lembangan saliran atau lembah sungai terdiri daripada:

(a)          permukaan atas lembah—Wujudnya proses luluhawa, pergerakan jisim, hakisan pefmukaan, pengangkutan dan pemendapan.

(b)          alur sungai—Berlaku proses hakisan sungai, pengangkutan bahan dan pemendapan.









Hakisan permukaan bermaksud pengukiran permukaan bumi yang melibatkan proses peleraian atau pencungkilan serta pemindahan butiran tanah di permukaan cerun Oleh agen-agen hakisan tanah seperti titisan hujan, air larian permukaan dan angin.



Proses Hakisan Permukaan (Hakisan Tanih)




1               Hakisan percikan air hujan berlaku apabila titisan air hujan jatuh ke permukaan tanah yang terdedah dan bertindak mencungkil atau meleraikan butiran tanah. Titisan air hujan yang jatuh mempunyai tenaga kinetik yang menyebabkan butiran tanah tercungkil sehingga membentuk lekukan-lekukan kecil di permukaan tanah. Semakin lebat hujan, semakin banyak butiran tanah yang terhakis.

2               Hakisan kepingan berlaku apabila butiran tanah yang telah terlerai oleh titisan air hujan akan dihakis serta diangkut oleh air larian permukaan dalam bentuk lapisan nipis atau secara kepingan di permukaan cerun. Hal ini menyebabkan lapisan tanah di permukaan cerun menjadi semakin nipis.

3               Hakisan galir akan menyebabkan butiran tanah dihakis dan diangkut oleh air larian permukaan daripada bahagian atas ke bawah cerun menerusi alur-alur kecil semasa hujan.

4               Hakisan galur akan menyebabkan butiran tanah dihakis serta diangkut oleh air larian permukaan daripada bahagian atas ke bawah cerun menerusi alur-alur yang lebih luas.



Faktor-faktor Fizikal yang Menyebabkan Hakisan Permukaan




1               Hujan—Hujan lebat menyebabkan peningkatan jumlah serta halaju air larian permukaan dan hakisan permukaan cerun. Saiz titisan air hujan yang kasar pula akan meningkatkan kadar hakisan percikan.

2               Kecerunan—Kecerunan mempengaruhi kederasan atau halaju air larian permukaan. Kawasan cerun bukit yang curam akan meningkatkan kadar halaju air larian permukaan dan hakisan tanah. Air larian permukaan yang deras akan bertindak menghakis dan mengangkut butiran tanah daripada bahagian atas ke bawah cerun.

3               Regolit atau tanah yang longgar hasil luluhawa kimia yang giat di kawasan tropika lembap telah memudahkan hakisan tanah Oleh titisan hujan (hakisan percikan) dan larian air permukaan.

4               Litupan tumbuhan—Ketiadaan litupan tumbuhan menyebabkan permukaan tanah terdedah dan longgar kerana tiada cengkaman oleh akar pokok. Hal ini menyebabkan hakisan percikan oleh titisan air hujan yang jatuh secara langsung ke permukaan tanah akan menggalakkan hakisan galir dan galur oleh air larian permukaan.



Kesan-kesan Fizikal Hakisan Permukaan



1               Lapisan tanah menjadi semakin nipis dan tanah hilang kesuburan kerana lapisan tanah atas yang banyak mengandungi humus atau nutrien telah dihakis serta diangkut oleh air larian permukaan.

2               Pencemaran sungai berlaku apabila bahan tanah yang dihakis masuk ke dalam sungai. Air sungai menjadi keruh kerana banyak bahan ampaian seperti tanah liat dan kelodak.

3               Proses luluhawa fizikal giat berlaku di kawasan cerun bukit. Hakisan tanah menyebabkan lapisan batuan akan terdedah kepada pemanasan sinaran matahari. Pemanasan haba matahari boleh menyebabkan batuan pecah atau terkupas.Pergerakan jisim seperti kejadian tanah runtuh akan meningkat. Hakisan tanah mewujudkan galur-galur di lereng bukit menyebabkan cerun bukit menjadi semakin curam dan tidak stabil.

4               Pengangkutan bahan atau muatan sungai semakin bertambah. Butiran tanah yang terhakis akan masuk ke dalam sungai menyebabkan pertambahan beban ampaian seperti tanah liat dan kelodak.

5               Berlaku pemendapan bahan atau longgokan tanah di kaki cerun bukit dan peningkatan pemendapan dalam alur sungai. Hal ini menyebabkan alur sungai menjadi cetek.

6               Perubahan landskap atau bentuk muka bumi. Wujud permukaan cerun yang beralur-alur kecil kesan hakisan galur oleh larian air permukaan. Bentuk cerun bukit juga berubah apabila bahagian atas cerun bukit yang mengalami hakisan dan runtuhan menjadi semakin curam. Manakala bahagian kaki cerun yang menerima banyak bahan mendapan/longgokan tanah menjadi semakin landai.



Langkah-langkah Mengatasi Haldsan Permukaan




1               Membina teres-teres di cerun bukit untuk penanaman dan petempatan. Pembinaan teres bertingkat di cerun bukit dapat mengurangkan halaju larian air permukaan.

2               Menanam tumbuhan tutup bumi seperti rumput dan pokok. Akar pokok dapat mencengkam dan menguatkan struktur tanah di cerun.

3               Penggunaan sungkupan plastik dan ranting pokok, pelepah serta daun dapat menutup dan melindungi npermukaan tanah daripada terdedah secara langsung kepada titisan hujan dan larian air permukaan.

4               Menyimen atau menutup cerun bukit dengan lapisan konkrit. Lereng bukit yang telah dipotong dan terdedah semasa pembinaan lebuh raya disimen dengan lapisan konkrit untuk mengelak hakisan secara langsung oleh titisan hujan dan larian air permukaan.

5               Penguatkuasaan undang-undang (denda dan hukuman) dan peraturan seperti Akta Pemuliharaan Tanah dan Akta Parit dan Bangunan.

6               Pendidikan formal dan tidak formal melalui institusi pendidikan dan media tentang kaedah mengelakkan hakisan tanah.

7               Kempen mencegah hakisan tanah seperti menggalakkan penanaman pokok dan penghutanan semula melalui media dan sambutan hari hutan sedunia.



Hakisan Sungai



Jenis Hakisan Sungai




1               Hakisan mendalam—Tertumpu pada bahagian dasar sungai. Hakisan mendalam biasanya berlaku di peringkat hulu sungai yang bergunung-ganang. Sungai mengalir dengan deras dan menghakis bahagian dasar dengan giat.

2               Hakisan melebar—Tertumpu pada bahagian tepi atau tebing sungai. Hakisan melebar lazimnya berlaku di bahagian pertengahan sungai terutama di bahagian tebing luar likuan sungai.








Proses Hakisan Sungai




1               Tindakan hidraul, iaitu tekanan aliran air sungai terhadap alur sungai yang mempunyai rekahan batuan. Tekanan air yang kuat menyebabkan lubang-lubang atau rekahan batuan pada dasar sungai mengalami himpitan air yang menyebabkan rekahan batuan pecah dan terhakis.

2               Proses geselan (lelasan) berlaku apabila sungai membawa bahan-bahan serpihan batuan seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir bertindak melelas dasar sungai.

3               Proses lagaan berlaku apabila bahan-bahan seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir berlanggar antara satu sama lain menyebabkan ia menjadi semakin kecil dan senang dipindahkan oleh aliran sungai.

4               Proses larutan berlaku apabila aliran sungai mengalir di kawasan batu kapur atau kawasan batuan yang mengandungi mineral yang mudah dilarutkan oleh ain



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hakisan Sungai




1               Isi padu air mempengaruhi tenaga potensi sungai. Hujan lebat yang berlaku dalam tempoh masa yang lama di kawasan lembangan saliran akan menambahkan isi padu air. Pertambahan isi padu air sungai semasa banjir menyebabkan peningkatan kadar hakisan sungai.

2               Halaju aliran sungai yang deras akan meningkatkan tenaga kinetik sungai. Hakisan sungai giat berlaku di bahagian hulu sungai yang curam kerana aliran air yang deras. Aliran air yang deras menambahkan hakisan sungai secara mendalam di bahagian hulu sungai.

3               Kecerunan alur sungai yang curam akan meningkatkan tenaga kinetik atau halaju aliran air sungai. Aliran air sungai yang deras menambah keupayaan sungai melakukan hakisan secara hidraul dan hakisan mendalam di bahagian hulu sungai yang curarn.

4               Jenis batuan—Lurah sungai yang berbatu lembut seperti batuan syal lebih mudah dihakis oleh aliran sungai berbanding batuan granit yang keras. Di kawasan lurah sungai berbatu kapur pula hakisan secara larutan lebih giat berlaku.

5               Litupan tumbuhan—Hakisan sungai berlaku secara langsung pada bahagian tebing sungai yang gondol kerana tiada halangan tumbuhan dan tiada pengaruh cengkaman akar pokok pada tebing sungai. Kegersangan tanah juga menyebabkan tebing sungai yang dihakis mudah runtuh dan hal ini memudahkan lagi hakisan sungai bertindak pada tebing sungai.

6               Bahan muatan yang dibawa oleh aliran sungai menyebabkan berlakunya hakisan geselan. Aliran sungai yang deras membawa serpihan batuan, batu tongkol, batu lada dan kelikir bertindak melelas pada bahagian dasar dan tebing sungai.

7               Aktiviti manusia di tebing sungai boleh mempercepatkan hakisan sungai. Aktiviti perlombongan pasir sungai dan pembalakan berhampiran tebing sungai menyebabkan tebing sungai tidak stabil dan terdedah kepada hakisan sungai.

 


Bentuk Muka Bumi Hasil Hakisan Sungai




1               Gaung atau jurang ialah bentuk lurah sungai yang dalam, sempit dan bertebing curam. Gaung terbentuk kerana hakisan mendalam yang giat di bahagian hulu sungai yang curam. Aliran yang deras di kawasan pergunungan atau kawasan hulu sungai yang curam menyebabkan berlaku hakisan tertumpu pada bahagian dasar sungai.

2               Air terjun terbentuk di bahagian hulu sungai kerana halangan lapisan batuan keras yang lambat dihakis oleh aliran sungai. Tonjolan batuan granit yang keras menyebabkan aliran sungai terjunam sebagai air terjun. Halangan lapisan batuan keras mungkin secara mendatar, condong atau tegak.






3               Jeram pula terbentuk di bahagian hulu sungai apabila sungai mengalir di kawasan lapisan batuan keras dan lembut secara berselang-seli. Lapisan batuan keras yang lambat dihakis lebih menonjol berbanding lapisan batuan lembut yang mudah dihakis. Ini menyebabkan aliran sungai melompat-lompat yang dikenali sebagai jeram.






4               Lubang periuk ialah lekukan hampir bulat akibat pusaran air di dasar sungai yang tidak sama rata. Pusaran air di dasar sungai yang tidak sama rata akan menyebabkan batu lada, kelikir dan pasir kasar yang diangkut oleh aliran sungai yang bertindak dengan mengorek dan melelas dasar sungai. Hal ini dapat membentuk lekukan hampir bulat di dasar sungai yang dikenali sebagai lubang periuk. Contohnya seperti di Telaga Tujuh, Langkawi.




Pengangkutan Bahan Sungai




1               Sungai mengangkut muatan atau bahan yang pelbagai saiz seperti batu tongkol, batu lada, batu kelikir, tanah liat dan kelodak.

2               Terdapat tiga jenis muatan sungai, iaitu muatan dasar (bergerak atau berpijak di sepanjang dasar sungai), muatan ampaian (bergerak dalam aliran sungai tetapi tidak jejak dasar) dan muatan larutan (diangkut dalam bentuk cecair yang larut dalam air).

3               Proses pengangkutan beban sungai termasuklah:







(b)          Lompatan (loncatan) ialah muatan dasar yang agak kasar seperti kelikir dan pasir kasar diangkut secara loncatan. Tekanan air menyebabkan kelikir dan pasir terangkat di dalam air dan jatuh semula ke hadapan kerana tarikan graviti.

(c)          Ampaian terjadi pada muatan yang halus dan ringan seperti tanah liat dan kelodak yang diangkut di dalam aliran sungai tetapi tidak menjejak dasar. Jumlah muatan ampaian yang banyak menyebabkan aliran sungai menjadi keruh.

(d)          Larutan berlaku pada muatan yang larut di dalam air seperti mineral garam dan larutan batu kapur yang diangkut dalam bentuk cecair. Muatan larutan adalah hasil tindakan luluhawa kimia terhadap tebing sungai dan dasar sungai. Penggunaan baja untuk pertanian di kawasan lembah sungai juga akan menambahkan muatan larutan di dalam sungai.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pengangkutan Beban Sungai




1               Isi padu air—Isi padu air mempengaruhi tenaga sungai dan jumlah beban yang dapat diangkut. Isi padu air yang banyak semasa hujan lebat dalam tempoh masa yang lama dan banjir sungai akan meningkatkan tenaga potensi dan halaju sungai. Hal ini membolehkan banyak beban kasar dan halus dapat diangkut oleh sungai.

2               Halaju air—Halaju air mempengaruhi jumlah dan saiz beban yang diangkut. Aliran sungai lebih deras semasa hujan lebat dan banjir membolehkan lebih banyak beban yang kasar seperti kelikir, pasir dan kelodak dapat diangkut.

3               Kecerunan alur—Kecuraman alur menyebabkan aliran yang deras di bahagian hulu berbanding bahagian pertengahan sungai. Hal ini membolehkan banyak beban yang kasar seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir diangkut di bahagian hulu sungai. Manakala di pertengahan sungai lebih banyak pasir dan kelodak dapat diangkut.

4               Bentuk alur—Alur sungai yang lurus mempercepatkan aliran sungai dan memudahkan lebih banyak bahan diangkut. Manakala alur sungai yang berliku memperlahankan halaju dan mengurangkan tenaga sungai serta mengurangkan jumlah bahan yang diangkut.

5               Saiz bahan—Saiz bahan yang kasar seperti batu tongkol dan batu lada diangkut secara golekan di dasar sungai terutama di bahagian hulu sungai. Manakala bahan yang halus seperti tanah liat dan kelodak banyak diangkut secara ampaian di sepanjang alur sungai.

6               Jenis bahan—Jenis bahan sama ada berat atau ringan, bahan organik, bahan mudah larut dan kelodak yang ringan mempengaruhi proses pengangkutan. Bahan yang berat seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir banyak diangkut sepanjang dasar sungai. Bahan yang bersaiz kecil dan ringan banyak diangkut secara ampaian.

7               Kekerasan batuan—Sungai yang mengalir di kawasan tanah liat lebih mudah mengalami hakisan dan lebih banyak muatan ampaian dapat diangkut. Sebaliknya pula, di kawasan granit yang keras dan lambat dihakis menyebabkan kadar muatan adalah sedikit.

8               Litupan tumbuhan di tebing sungai—Tebing sungai yang gondol mudah dihakis dan mengalami proses pergerakan jisim, iaitu runtuhan tebing. Proses ini akan menambahkan bekalan bahan ke dalam sungai dan seterusnya jumlah muatan yang diangkut oleh sungai.

9               Halangan—Halangan semula jadi seperti batu-batu tongkol yang besar di dasar alur dan pokok tumbang menyebabkan sebahagian bahan yang diangkut tersekat. Manakala pembinaan empangan oleh manusia yang mengawal aliran sungai bukan sahaja menghalang pengangkutan beban dasar dari hulu sungai tetapi juga mengurangkan jumlah beban yang diangkut selepas empangan.



Pemendapan Sungai




Pemendapan sungai bermaksud proses penimbunan atau longgokan bahan yang diangkut apabila tenaga dan halaju sungai semakin berkurangan setelah memasuki hilir sungai yang semakin landai.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemendapan Sungai




1               Isi padu air sungai berkurang kerana tiada hujan pada musim kemarau. Hal ini menyebabkan banyak pemendapan berlaku kerana tenaga potensi atau keupayaan sungai untuk mengangkut beban semakin berkurangan.

2               Halaju air berkurangan menyebabkan keupayaan sungai untuk mengangkut bahan semakin merosot menyebabkan proses pemendapan bahan berlaku di sepanjang aliran sungai.

3               Kecerunan semakin landai di bahagian hilir sungai menyebabkan graviti dan halaju sungai semakin perlahan. Hal ini menyebabkan bahan yang diangkut dimendapkan di bahagian hilir sungai.

4               Bahan muatan sungai bertambah melebihi keupayaan sungai untuk mengangkut. Pertambahan jumlah bahan pasir yang diangkut ke hilir sungai menyebabkan pemendapan banyak berlaku di sini.

5               Jenis batuan terutamanya batu lada dan kelikir yang berat dan kasar akan dimendapkan lebih awal di peringkat hulu sungai. Manakala pasir, tanah liat dan kelodak dimendapkan di bahagian hilir sungai.

6               Bentuk alur yang berliku-liku di bahagian tengah dan hilir sungai menggalakkan proses pemendapan di sebelah dalam selekoh sungai.

7               Halangan fizikal yang wujud di dasar sungai seperti batu-batu tongkol yang besar, halangan tanah runtuh dan pokok tumbang akan menyekat bahan yang diangkut di sepanjang dasar sungai.

8               Aktiviti manusia di lembah sungai seperti pembalakan, perlombongan dan pertanian menyebabkan kegondolan hutan serta peningkatan hakisan permukaan dan jumlah beban yang masuk ke dalam sungai. Hal ini akan menambahkan jumlah bekalan bahan sedimen.



Bentuk Muka Bumi Hasil Pemendapan Sungai












2               Beting sungai dan pulau pasir—Pemendapan lanar yang berterusan dikawasan hilirsungai akan membentuk beting sungai dan pulau-pulau pasir. Beting sungai mudah terbentuk di kawasan hilir sungai kerana bekalan mendapan pasir yang banyak, aliran sungai yang perlahan dan sungai mengalir di kawasan landai. Pulau-pulau pasir terbentuk kerana mendapat bekalan pasir, tanah liat dan kelodak yang diangkut oleh sungai dan dimendapkan di bahagian hilir sungai. Pulau-pulau pasir akan menjadi stabil apabila ditumbuhi rumput atau semak-samun. Aliran sungai kelihatan bersirat di antara pulau-pulau pasir di hilir sungai.

3               Tasik ladam—Merupakan tasik semula jadi yang terbentuk akibat likuan sungai terpisah daripada aliran sungai kerana proses pemendapan. Hakisan sungai berlaku secara giat di bahagian tebing luar liku sungai sehingga kedua-dua lengkok liku tersebut bertemu dan membentuk aliran sungai yang baharu. Manakala pemendapan bahan pula berlaku di tebing dalam liku sungai. Pemendapan yang berterusan membentuk liku sungai yang terpisah daripada aliran sungai sehingga membentuk sebuah tasik ladam.

4               Delta—Delta merupakan dataran mendap yang luas dan rata. Delta terbentuk apabila berlaku pemendapan bahan yang diangkut secara berterusan dan meluas di muara sungai yang menghadap laut Halaju air sungai berkurangan di kawasan hilir sungai kerana bertembung dengan laut. Pertembungan ini akan menggalakkan berlakunya pemendapan lanar. Pasir, tanah liat dan kelodak yang terampai di dalam sungai juga mudah mengalami pemendapan apabila bercampur dengan air masin. Perkembangan sesebuah delta bergantung kepada bekalan bahan yang banyak, pantai yang terlindung (tidak berombak besar) dan kadar pemendapan di muara sungai melebihi daripada kadar pengangkutan bahan ke laut.






Pengaruh Bentuk Muka Bumi Hakisan dan Pemendapan Sungai terhadap Aktiviti Manusia




Bentuk Muka Bumi Hakisan Sungai
Aktiviti Manusia
Gaung/jurang
·      Ekopelancongan
·      Aktiviti rekreasi
Air terjun
·      Ekopelancongan
·      Aktiviti rekreasi
·      • Sumber tenaga hidro elektrik
Jeram
·      Pelancongan
·      Aktiviti rekreasi
Lubang periuk
·      Pelancongan
Likuan sungai
·      Penyelidikan dan pembangunan (R&D)
·      Aktiviti rekreasi
·      Akuakultur
Aktiviti Manusia
Dataran banjir
·      Pertanian padi sawah
·      Perikanan dan akuakultur
·      Membina kawasan petempatan
·      Pengangkutan dan perhubungan
Tetambak
·      Pengangkutan (pembinaan jalan raya)
·      Membina kawasan petempatan
·      Industri Kecil dan Sederhana (menjemur ikan dan menghasilkan kraf tangan)
Beting sungai
·      Perlombongan pasir
Pulau-pulau pasir
·      Ekopelancongan
·      Aktiviti rekreasi
·      Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
Tasik ladam
·      Aktiviti akuakultur
·      Aktiviti sosial dan rekreasi (memancing)
Delta
Pertanian padi sawah
Membina kawasan petempatan
Akuakultur
Perlombongan pasir
Pengangkutan dan perhubungan



Kaitan Aktiviti Manusia dengan Bentuk Muka Bumi Pemendapan Sungai




1               Pertanian—Pertanian dijalankan di kawasan delta dan dataran banjir yang subur dengan mendapan lanar. Kawasan ini menerima mendapan lanar yang subur setiap kali banjir berlaku. Contohnya seperti delta Kelantan dan dataran mendap Sungai Terengganu, Sungai Kelantan dan Sungai Pahang. Kawasan delta ditanami padi sawah dan kawasan dataran banjir ditanami jagung, keledek, tebu, tembakau dan lain-lain.

2               Petempatan manusia—Petempatan dibina di kawasan delta, dataran banjir dan lembah sungai seperti di Kelantan, Terengganu dan Pahang. Kawasan ini membekalkan sumber protein (ikan), bekalan air, aktiviti pertanian (padi sawah) dan pengangkutan air.

3               Ekopelancongan dan rekreasi—Pulau merupakan bentuk muka bumi fizikal (semula jadi) yang boleh menarik pelancong untuk melakukan aktiviti rekreasi seperti berkelah, berjoging dan lain-lain. Pembinaan rumah rehat, chalet dan kemudahan rekreasi untuk pelancong seperti yang terdapat di pulau-pulau peranginan seperti Pulau Duyung dan Pulau Wan Man di Terengganu. Pelancong juga dapat melihat aktiviti ekonomi penduduk di kawasan pulau seperti membuat bot, membaiki pukat, industri kraf tangan dan lain-lain.

4               Industri Kecil dan Sederhana—Membuat batik, mengering ikan dan membuat keropok di kawasan delta dan pulau pasir.

5               Kegiatan akuakultur pula seperti menternak ikan dalam sangkar di tasik ladam, membuat kolam ternak ikan di kawasan delta dan dataran banjir.

6               Penternakan seperti lembu, kambing, ayam dan itik diternak di kawasan delta dan dataran banjir.

7               Pengangkutan seperti membina jalan raya sepanjang tetambak semula jadi dan di kawasan delta.



Langkah-langkah Mengatasi Masalah Pemendapan Sungai




1.           Proses pemendapan sungai boleh menyebabkan alur sungai menjadi cetek dan menjejaskan aktiviti manusia yang menggunakan pengangkutan air. Kejadian banjir juga mudah berlaku (aliran sungai mudah melimpahi tebing sungai) kerana alur sungai yang semakin cetek melambatkan aliran sungai ke laut. Masalah pemendapan sungai boleh diatasi dengan langkah-langkah berikut:

(a)          Meluruskan alur sungai yang berliku supaya aliran sungai bergerak lurus dan melancarkan proses pengangkutan bahan ke laut.

(b)          Mendalamkan dasar sungai yang cetek menggunakan jentera pengorek dan kapal korek yang menyedut mendapan pasir. Alur sungai yang dalam dapat menampung jumlah isi padu airyang banyak semasa hujan lebat dan dapat mengelakkan kejadian banjir sungai secara tiba-tiba.

(c)          Melebarkan sungai terutama di kawasan yang banyak mengalami pemendapan. Hal ini dapat melancarkan aliran sungai.

(d)          Membina tembok atau benteng konkrit di sepanjang tebing sungai. Hal ini dapat mengelakkan kejadian hakisan dan runtuhan pada bahagian tebing sungai yang boleh menyebabkan halangan pada aliran sungai serta berlakunya proses pemendapan.

(e)          Perancangan pembangunan guna tanah di kawasan lembangan saliran yang memerlukan sistem perparitan dan kawasan takungan bahan sedimen yang dapat menapis bahan mendapan daripada memasuki sungai.

(f)           Kuatkuasakan undang-undang dengan mengenakan denda dan hukuman terhadap individu dan syarikat yang menyebabkan pemendapan sungai. Akta Kerajaan Tempatan 1976 telah dîkuatkuasakan bagi menghalang individu membuang kotoran ke dalam sungai sehingga menyebabkan aliran terganggu.

(g)          Kempen melalui media massa dan melakukan aktiviti gotong-royong membersihkan sungai. Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia telah menjalankan program 'Satu Negeri Satu Sungai' bagi memastikan sungai bebas daripada sampah sarap dan bahan mendapan yang boleh menyebabkan banjir.

(h)          Pendidikan alam sekitar tentang pembangunan lestari, kepentingan sungai kepada kehidupan manusia dari segi ekonomi, nilai estetika dan penjagaan sungai sama ada secara formal (di sekolah dan universiti) atau tidak formal (melalui ceramah dan media).






Konsep Pantai



1               Zon pinggir pantai ialah jaluran pertemuan antara daratan dengan lautan yang merangkumi kawasan yang saling mempengaruhi (daratan dan lautan) antara satu sama lain.







3               Pantai ialah kawasan pemendapan atau longgokan bahan peroi seperti pasir yang terletak di antara aras air pasang dengan aras air surut.

4               Konsep pantai seimbang ialah pantai yang mengalami kadar hakisan dan kadar pemendapan yang seimbang atau sama.

 





Ombak




1               Ombak ialah bentuk permukaan air laut yang beralun yang bergerak dari laut ke darat. Ombak terjadi kerana faktor tiupan angin dan gempa bumi dasar laut.


3               Ombak pecah akan menghasilkan damparan ombak dan unduran ombak. Damparan ombak ialah hempasan air laut ke pantai, manakala unduran ombak ialah bahagian air yang mengalir semula ke laut.

 


Proses Haldsan Ombak




1               Tindakan hidraul—Damparan ombak akan memampatkan udara dalam rekahan batuan dan menyebabkan tekanan pada rekahan batuan. Proses yang berulang ini akan menyebabkan rekahan semakin besar dan pecah.

2               GeseIan—Bahan yang dibawa oleh ombak seperti serpihan batuan, batu tongkol, batu lada dan kelikir yang bertindak melelaskan bahagian bawah tebing tinggi semasa damparan ombak dan unduran ombak

3               Lagaan—Proses ini melibatkan pelanggaran antara bahan yang diangkut oleh ombak. Proses lagaan menyebabkan batu tongkol, serpihan batuan dan batu lada menjadi semakin kecil. Hal ini memudahkan proses hakisan dan pemindahan bahan berlaku.

4               Larutan—Tindakan air laut melarutkan mineral batu kapur pada tebing tinggi pinggir laut. Tebing tinggi batu kapur, kapur dan dolomit akan dikakis secara larutan oleh air laut.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hakisan Pinggir Pantai




1               Kekuatan tenaga ombak—Ombak besar dan bertenaga tinggi lebih berupaya menghakis pantai dan pinggir laut. Rempuhan ombak menyebabkan tindakan hidraul yang kuat pada rekahan batuan pinggir laut. Ombak tsunami mempunyai tenaga yang sangat kuat untuk menghakis dan memusnahkan pantai.

2               Ombak pemusnah—Ombak pemusnah mempunyai tenaga unduran ombak yang lebih kuat berbanding damparan ombak. Ombak pemusnah giat menghakis pinggir pantai dan mengangkut bahan pantai ke laut.

3               Arus seret—Arus seret berupaya menghakis dan mengangkut pasir pantai ke laut. Arus seret berlaku apabila ombak dari laut datang secara berturutan ke pantai menyebabkan unduran ombak terpaksa melalui bahagian bawah permukaan laut sebagai arus seret. Arus seret berupaya mengangkut pasir pantai sehingga ke kawasan zon ombak pecah.

4               Arus pesisir—Giat menghakis dan mengangkut pasir sepanjang pantai. Hakisan pantai oleh arus pesisir berlaku apabila ombak datang secara menyerong ke pantai. Damparan ombak yang serong dan unduran ombak yang lurus menyebabkan bahan pasir diangkut secara zig-zag di sepanjang pantai oleh arus pesisir.

5               Kecerunan—Kecerunan luar pantai yang curam atau kedalaman air akan menambahkan kekuatan tenaga ombak. Pantai yang curam akan mengalami hakisan yang lebih tinggi berbanding pantai yang landai. Kedalaman air menyebabkan tenaga ombak terus merempuh kawasan pantai yang curam dan mengakibatkan kadar hakisan pantai yang giat.

6               Bahan mendak—Bahan mendak dalam bentuk serpihan batuan yang bersegi dan tajam seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir berupaya menghakis kaki tebing tinggi pinggir laut secara lelasan semasa damparan ombak dan unduran ombak.

7               Faktor batuan—Batuan lembut lebih mudah dihakis secara lelasan. Batuan keras seperti granit yang banyak rekahan pula mengalami tindakan hakisan secara hidraul apabila ombak merempuh tebing tinggi. Mampatan udara dalam rekahan semasa damparan ombak menyebabkan rekahan semakin luas dan pecah. Manakala di kawasan batu kapur hakisan berlaku secara larutan oleh air laut.

8               Orientasi pantai—Kedudukan pantai yang menghadap atau terdedah secara langsung kepada ombak akan menerima ombak bertenaga tinggi. Ombak bertenaga tinggi lebih berupaya melakukan hakisan pantai. Manakala kedudukan pantai yang terlindung oleh pulau-pulau atau terletak di kawasan teluk hanya menerima ombak bertenaga rendah.



Bentuk Muka Bumi Hasil Hakisan Ombak




1               Tebing tinggi—Merupakan cenuram atau tebing tinggi berbatu yang menghadap laut. Hakisan ombak secara hidraul dan lelasan berlaku di bahagian kaki cerun. Hal ini mewujudkan kesan 'takikan' (torehan) pada bahagian kaki cerun sehingga mewujudkan bahagian cerun yang tergantung. Hakisan ombak yang berterusan menyebabkan bahagian cerun yang tergantung akan mengalami runtuhan (pergerakan jisim) dan membentuk tebing tinggi yang hampir tegak.






2               Pentas hakisan ombak—Proses pengunduran tebing tinggi secara berterusan oleh hakisan ombak akan membentuk pentas hakisan ombak atau pentas lelasan ombak. Hakisan ombak secara lelasan bertindak di antara aras air pasang dengan aras air surut menyebabkan pentas hakisan ombak menjadi semakin luas.

3               Gua laut, gerbang laut, batu tunggul dan tunggul sisa—Gua laut terbentuk akibat hakisan ombak secara hidraul terhadap tebing tinggi yang banyak rekahan. Tindakan hidraul akan meluaskan lagi rekahan dan akhirnya membentuk gua di kaki tebing tinggi. Gerbang laut terbentuk apabila tindakan hidraul menyebabkan dua buah gua yang terletak bertentangan di tanjung tebing tinggi. Batu tunggul dan tunggul Sisa terbentuk akibat runtuhan bumbung gerbang laut yang mengalami luluhawa dan hakisan ombak Hakisan ombak secara berterusan akan membentuk tunggul Sisa yang hanya kelihatan semasa air surut






4               Tanjung dan teluk—Tanjung dan teluk terbentuk di kawasan pinggir pantai yang mempunyai susunan batuan jenis keras dan lembut secara berselang-seli menghadap laut. Tanjung ialah tebing tinggi berbatu keras yang menganjur ke laut kerana sukar mengalami hakisan oleh ombak. Manakala teluk terdiri daripada batuan lembut atau pasir yang lebih mudah dihakis oleh ombak dan melengkok ke daratan.






Cara Pengangkutan Bahan Pantai




1               Hanyutan pesisir pantai—Terdiri daripada bahan seperti kelikir, pasir dan kelodak yang diangkut di sepanjang pantai secara zig-zag oleh arus pesisir (arus sepanjang pantai). Bahan yang diangkut bergerak selari dengan pantai.

2               Golekan—Bahan yang berat, bersaiz kasar dan berbentuk bulat seperti batu lada dan kelikir diangkut secara golekan atau gulingan oleh damparan ombak dan unduran ombak.

3               Seretan—Bahan yang bersaiz sederhana dan berbentuk leper seperti serpihan batuan akan diangkut secara seretan ke atas pantai oleh damparan ombak dan menuruni pantai oleh unduran ombak.

4               Ampaian—Bahan yang lebih ringan dan halus seperti kelodak dan lumpur diangkut dengan mudah secara ampaian oleh ombak



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Proses Pengangkutan Bahan di Pinggir Pantai




1               Kekuatan tenaga ombak—Semakin kuat tenaga ombak semakin tinggi kadar pengangkutan. Ombak bertenaga tinggi dan ombak besar tsunami lebih berupaya melakukan pengangkutan bahan yang bersaiz kasar seperti batu lada dan kelikir. Manakala ombak yang lemah hanya berupaya mengangkut bahan yang halus secara ampaian seperti kelodak dan lumpur.

2               Arus—Arus pesisir mengangkut bahan pasir sepanjang pantai. Bahan atau hanyutan pesisir pantai seperti kelikir dan pasir diangkut secara zig-zag di sepanjang pantai. Arus seret pula berupaya mengangkut bahan pasir dari pantai ke laut sehingga ke kawasan zon ombak pecah.

3               Jenis ombak—Damparan ombak mengangkut bahan dari laut ke pantai. Unduran ombak pula mengangkut bahan menuruni pantai ke laut. Kadar pengangkutan bahan bergantung kepada jenis ombak. Ombak pembina mempunyai tenaga damparan ombak lebih kuat berbanding unduran ombak. Oleh itu, lebih banyak bahan diangkut ke pantai. Ombak pemusnah pula mempunyai tenaga unduran ombak lebih kuat berbanding damparan ombak. Oleh itu, lebih banyak bahan diangkut semula ke luar pantai atau ke laut.

4               Pasang-surut—Proses pengangkutan bahan di pinggir pantai berlaku di antara aras air pasang dengan aras air surut. Semakin besar perbezaan aras air pasang dengan aras air surut akan menyebabkan semakin banyak jumlah bahan yang dapat diangkut.

5               Cerun—Semakin curam cerun semakin tinggi kadar pengangkutan. Pantai yang bercerun curam akan memudahkan bahan diangkut menuruni pantai (pengaruh graviti). Kawasan cerun pantai yang landai mengurangkan tenaga ombak untuk mengangkut bahan.

6               Halangan—Halangan tumbuhan pantai seperti pokok bakau akan mengurangkan kadar pengangkutan bahan. Akar pokok bakau dapat menahan dan memerangkap bahan yang di bawa Oleh ombak. Sebaliknya, pantai yang gondol atau tiada tumbuhan akan meningkatkan hakisan pantai dan pengangkutan bahan.

7               Orientasi pantai—Pantai yang lurus dan menghadap laut secara langsung akan meningkatkan kadar pengangkutan bahan. Pantai yang terlindung Oleh pulau-pulau atau pantai di kawasan teluk hanya menerima ombak bertenaga rendah. Hal ini mengurangkan kadar pengangkutan bahan.

8               Saiz bahan—Bahan yang halus dan ringan seperti kelodak dan lumpur lebih mudah diangkut secara ampaian. Bahan yang kasar seperti batu lada dan kelikir memerlukan tenaga ombak dan arus yang kuat untuk digerakkan.

9               Jenis bahan dan bentuk bahan—Jenis bahan yang berat dan berbentuk bulat seperti batu tongkol, batu lada dan kelikir akan diangkut secara golekan. Manakala bahan yang berbentuk leper akan diangkut secara seretan oleh ombak dan arus.



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Proses Pemendapan di Zon Pesisir




1               Tenaga ombak lemah—Tenaga ombak dari laut menjadi lemah apabila memasuki kawasan air cetek atau bertembung dengan aliran sungai. Hal ini menyebabkan bahan yang dibawa akan dimendapkan.

2               Arus pesisir—Arus pesisir yang membawa bahan sepanjang pantai akan kehilangan tenaga apabila tiba di kawasan teluk dan muara sungai. Bahan yang diangkut akan dimendapkan sehingga membentuk anak tanjung.

3               Jenis ombak—Ombak pembina mempunyai tenaga damparan ombak lebih kuat berbanding unduran ombak. Hal ini menyebabkan lebih banyak bahan dimendapkan di pantai.

4               Kecerunan pantai yang landai—Tenaga ombak menjadi lemah apabila memasuki kawasan cerun pantai yang landai atau memasuki kawasan air cetek. Ombak mulai kehilangan tenaga apabila mengalami geseran dengan cerun pantai yang landai dan mula memendapkan bahan.

5               Pokok bakau—Pokok bakau mengurangkan tenaga ombak yang sampai ke pantai dan menggalakkan pemendapan bahan. Akar pokok bakau yang berbentuk jangkang dapat menghalang dan memerangkap pasir dan kelodak daripada dibawa oleh ombak.

6               Orientasi pantai—Pantai yang berteluk akan menerima ombak yang bertenaga rendah. Hal ini menyebabkan proses pemendapan berlaku di pantai yang berteluk dan terlindungw

7               Halangan semula jadi—Halangan semula jadi seperti pulau menyebabkan pemendapan berlaku di bahagian belakang pulau yang terlindung daripada tindakan ombak dari laut. Bahan pemendapan di bahagian belakang pulau yang bersambung dengan daratan berdekatan boleh membentuk beting penghubung (tombolo). Pantai yang terlindung oleh pulau-pulau juga hanya menerima ombak bertenaga rendah dan menyebabkan pemendapan.

8               Jenis dan saiz bahan mendak—Bahan yang berat dan bersaiz kasar seperti batu tongkol dan batu lada akan dimendapkan lebih awal apabila tenaga ombak mulai lemah. Bahan yang kecil senang dibawa ke pantai.

9               Bahan muatan—Bahan muatan yang banyak mempengaruhi pemendapan yang tinggi. Bahan muatan yang banyak dibawa oleh aliran sungai dari daratan dan oleh ombak dari laut.

10           Orientasi pantai—Orientasi pantai yang terlindung oleh pulau-pulau akan mengurangkan tenaga ombak yang sampai ke pantai. Hal ini menggalakkan proses pemendapan berlaku di pantai yang terlindung yang menerima ombak bertenaga rendah atau lemah.

11           Angin—Angin dapat mengangkut pasir pantai yang halus, kering dan ringan. Bahan yang diangkut akan dimendapkan di bahagian belakang pantai apabila halaju dan tenaga angin mulai lemah. Pemendapan bahan ini akan membentuk bukit-bukit pasir.

12           Tindakan manusia—Pengekalan dan penghutanan semula pokok bakau akan menggalakkan proses pemendapan di pinggir pantai oleh akar pokok bakau yang memerangkap bahan. Pembinaan groin akan menghalang bahan pasir daripada diangkut oleh arus pesisir. Hal ini menyebabkan berlakunya pemendapan pasir sehingga membentuk pantai yang melebar.



Proses Pemendapan Ombak



Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemendapan Ombak



Faktor Fizikal




1               Kekuatan dan jenis ombak—Ombak pembina mempunyai kuasa damparan ombak yang lebih kuat berbanding unduran ombak. Oleh itu, ombak pembina banyak menimbunkan pasir dan kelikir di pantai serta dapat membentuk pantai yang landai. Manakala ombak pemusnah pula, mempunyai kuasa unduran ombak yang lebih kuat berbanding damparan ombak. Ombak pemusnah yang mengangkut pasir dan kelikir ke luar pantai membentuk pantai yang curam.

2               Bekalan bahan—Bahan sedimen yang banyak menyebabkan banyak pemendapan di pantai dan membentuk pantai yang landai. Sebaliknya kekurangan bekalan bahan sedimen akan menyebabkan hakisan pantai dan terbentuknya profil pantai yang curam.

3               Saiz bahan—Pantai pasir yang halus adalah lebih landai berbanding pantai kelikir yang kasar. Ombak yang melalui pantai pasir yang landai akan cepat mengalami kehilangan tenaga kerana bergeser dengan dasar pantai. Hal ini menggalakkan proses pemendapan berlaku dan keadaan ini membentuk pantai pasir yang landai. Pantai kelikir yang kasar pula adalah curam kerana banyak bahan yang dilonggokkan di bahagian atas pantai tidak dapat diangkut semula ke laut oleh unduran ombak.

4               Kewujudan arus seretan—Arus seretan yang mengangkut pasir ke luar pantai juga membentuk pantai yang curam. Arus seretan dapat mengangkut bahan ke luar pantai sehingga ke zon ombak pecah.

5               Perbezaan pasang surut—Perbezaan air pasang surut yang besar menyebabkan terhasilnya profil pantai yang lebih landai dan lebar. Manakala perbezaan pasang-surut yang kecil menghasilkan pantai yang curam.

6               Orientasi pantai—Kedudukan pantai sama ada terlindung oleh pulau-pulau atau menghadap lautan yang luas mempengaruhi profil pantai. Pantai yang menghadap lautan yang luas atau terdedah kepada ombak secara langsung lebih mudah mengalami hakisan dan membentuk profil pantai yang curam. Sebagai contoh, pantai yang terletak di pantai timur Semenanjung Malaysia yang menghadap Laut China Selatan menerima ombak bertenaga tinggi. Manakala pantai yang terlindung oleh pulau-pulau adalah lebih landai kerana menerima ombak yang bertenaga rendah.

7               Faktor tumbuhan tutup bumi—Pantai yang terdapat di hutan bakau adalah lebih landai daripada kawasan pantai yang tiada tumbuhan. Akar pokok bakau dapat mengurangkan tenaga ombak yang sampai ke pantai dan dapat mengurangkan hakisan pantai oleh unduran ombak. Akar pokok bakau juga dapat memerangkap pasir dan kelodak semasa unduran ombak. Hal ini menggalakkan proses pemendapan pantai dan pembentukan profil pantai yang landai.



Faktor Manusia




1               Pengorekan dan perlombongan pasir pantai menyebabkan pantai semakin curam dan mudah terhakis.

2               Pembalakan atau penebangan pokok bakau menyebabkan pantai terhakis dan curam.

3               Kegiatan tebus guna melalui penambakan laut melindungi pantai daripada hakisan.

4               Pemupukan pasir pantai, iaitu penimbunan pasir pantai yang disedut dari laut akan membentuk pantai yang lebih landai dan luas.

5               Pembinaan tembok pemecah ombak—pantai yang terlindung oleh pemecah ombak menyebabkan pemendapan bahan.

6               Pembinaan groin dapat mengelakkan hakisan pantai oleh arus pesisir. Bahagian pantai yang banyak menerima bahan pemendapan pasir menjadi semakin lebar.

7               Penghutanan semula pokok bakau menggalakkan semula proses pemendapan ombak yang menyebabkan pantai menjadi semakin luas dan landai.



Faktor-faktor yang Menyebabkan Hakisan Pantai




Faktor Fizikal



1               Ombak pemusnah menyebabkan pantai mengalami hakisan. Ombak pemusnah juga mempunyai tenaga unduran ombak yang kuat. Hal ini menyebabkan lebih banyak bahan pantai yang dihakis serta diangkut ke laut.

2               Kekurangan bekalan bahan akan menyebabkan pantai semakin terhakis. Bekalan bahan seperti pasir biasanya diterima dari daratan (diangkut dari hulu sungai ke pantai) dan bahan yang dibawa oleh ombak dari laut.

3               Pantai yang terdedah kepada lautan yang luas akan menerima ombak bertenaga tinggi. Ombak bertenaga tinggi lebih giat melakukan hakisan pantai.

4               Arus seretan terjadi apabila ombak datang secara berturutan dari laut menyebabkan unduran ombak terpaksa melalui bahagian dasar atau bawah permukaan sebagai arus seret. Arus seret berupaya mengangkut pasir pantai ke laut sehingga sampai ke zon ombak pecah.

5               Kecerunan luar pantai yang curam serta kedalaman air akan menyebabkan ombak bertenaga tinggi terus sampai ke pantai dan lebih giat menghakis pantai.

 


Faktor Manusia




1               Perlombongan atau pengambilan pasir pantai akan mengurangkan bekalan bahan pasir. Hal ini akan menyebabkan pantai semakin terhakis dan curam. Kawasan luar pantai yang curam dan berair akan meningkatkan tenaga ombak menghakis pantai.

2               Penebangan hutan bakau sepanjang pantai menyebabkan pantai terdedah secara langsung kepada hakisan ombak dan peningkatan hakisan pantai.

3               Pembinaan tempat peranginan dan hotel berhampiran pantai menyebabkan kemusnahan hutan bakau dan seterusnya mengakibatkan hakisan pantai.



II                    Langkah-langkah Mengatasi Hakisan Pantai




1               Tembok laut atau benteng laut—Tembok laut dibina di bahagian atas pantai untuk mengatasi hakisan pantai oleh ombak terutama semasa air laut pasang. Tembok laut dibina dari konkrit atau bongkah-bongkah batuan granit yang besar untuk menghalang hakisan ombak. Benteng laut dibina di sesetengah pantai di Port Dickson dan Pantai Mersing.






2               Benteng pemecah ombak—Benteng pemecah ombak dibina di dalam laut berhampiran dengan pani Pemecah ombak dapat menghalang atau mengurangkan tenaga ombak yang sampai ke pantai. Ombak ya melanggar pemecah ombak akan terbias dan menjadi lemah. Pantai yang terletak di belakang pemecah omb tidak mengalami hakisan, sebaliknya banyak menerima bahan mendapan.






3               Pembinaan groin—Groin dibina dari pantai menganjur ke laut untuk mengatasi masalah hakisan pantai 01 arus pesisir. Pembinaan groin biasanya menggunakan konkrit atau timbunan bongkah-bongkah batuan. Gr ini dapat menghalang bahan seperti pasir yang diangkut oleh arus pesisir. Pemendapan pasir akan berlaku bahagian hadapan groin dan mewujudkan pantai yang semakin melebar. Manakala bahagian belakang gr yang kurang menerima bekalan bahan mewujudkan pantai yang sempit. Contohnya, groin yang terdapat Pantai Sabak, Kota Bharu.






4               Pengekalan dan penanaman semula pokok bakau di sepanjang pantai. Akar pokok bakau dapat menghalang dan memerangkap bahan pasir dan kelodak dari di angkut oleh unduran ombak.

5               Pasir dari dasar laut atau pantai berdekatan disedut dengan menggunakan kapal korek dan ditimbunkan di atas pantai yang mengalami hakisan. Proses ini dinamakan pemupukan pasir pantai.

6               Penambakan laut—Kawasan pinggir pantai ditimbus hingga ke dalam laut dengan tanah dan bongkah-bongkah batuan atau dinding konkrit.



Pengaruh Bentuk Muka Bumi Hakisan dan Pemendapan Pantai terhadap Aktiviti Manusia




Bentuk Muka Bumi Hakisan Ombak
Aktivltl Manusła
Tebing tinggi
Aktiviti rekreasi dan pelancongan
Pentas hakisan ombak
Aktiviti rekreasi dan pelancongan
Gua laut
Aktiviti rekreasi, penerokaan, penyelidikan dan pembangunan
Gerbang laut dan batu tunggul
Pelancongan, penggambaran filem dan aktiviti rekreasi
Tanjung tinggi
Pembinaan rumah api untuk panduan arah kepada nelayan
Teluk
Pelancongan, aktiviti rekreasi, tempat perkelahan dan pelabuhan perikanan
Bentuk Muka Bumi Pemendapan Ombak Dan Arus
Aktiviti Manusia
Pantai (pantai pasir dan pantai berlumpur)
                     Pantai pasir—Pelancongan (berjemur) dan aktiviti rekreasi (sukan pantai, berjoging, memancing, bermain wau), perlombongan pasir dan sebagainya
                     Pantai berlumpur—Perikanan dan akuakultur
Beting pasir
Perlombongan pasir dan aktiviti rekreasi (memancing)
Tombolo
Jalan perhubungan, pelancongan, membina pusat peranginan dan petempatan
Anak tanjung
Perikanan (tempat menyimpan bot di belakang anak tanjung), pelancongan dan aktiviti rekreasi seperti memancing
Delta
Aktiviti pertanian dan aktiviti pengangkutan
Permatang
Petempatan dan aktiviti pengangkutan
Lagun
Aktiviti pelancongan dan penternakan ikan



Kaitan Sistem Geomorfologi dengan Manusia



Pengenalan



1               Manusia menggunakan sistem fizikal untuk keperluan kehidupan seharian. Sehubungan dengan itu, sistem geomorfologi mempunyai potensi dan kaitan dengan kehidupan manusia dalam bidang pertanian, perlombongan, pembalakan, perikanan, petempatan, pelancongan, pengangkutan dan perindustrian.

2               Berikut ialah kepentingan sistem geomorfologi kepada kehidupan manusia:



Sistem Geomorfologi
Aktiviti manusia
Kawasan tanah tinggi
·      Aktiviti pertanian dijalankan di lereng bukit yang mengalami suhu berhawa sederhana (18 0C) seperti di Kundasang, Sabah dan Tanah Tinggi Cameron. Tanaman utama yang ditanam ialah teh, sayur-sayuran, bunga-bungaan dan buah-buahan.
·      Hidupan flora dan fauna yang unik telah menarik minat pelancong untuk melancong ke tempat-tempat tertentu seperti Tanah Tinggi Cameron dan Gunung Kinabalu. Bukit batu kapur seperti Gua Niah dan Gua Mulu, Sarawak dan tebing tinggi Kilim GeoPark di Pulau Langkawi telah menarik pelancong untuk melancong ke tempat tersebut. Aktiviti pembalakan juga dijalankan di kawasan tanah tinggi yang kurang daripada 1 000 m seperti di Pahang dan Sabah.
·      Aktiviti perlombongan kuari juga dijalankan di kawasan bukit batu granit dan batu kapur untuk industri pembinaan.
Kawasan tanah pamah
·      Aktiviti pertanian di kawasan tanah pamah dan lembah sungai ditanami dengan padi, sayur-sayuran dan buah-buahan.
·      Kawasan petempatan, perindustrian dan pengangkutan seperti jalan raya dan landasan kereta api sesuai dibina di kawasan tanah pamah kerana kawasannya yang rata.
Kawasan sungai
·      Kawasan pertanian dapat disalirkan dengan bekalan air sungai terutamanya kawasan tanaman padi dan sebagainya.
·      Sungai dijadikan sebagai jalan pengangkutan air seperti bot penumpang dan sebagainya. Sungai juga berfungsi untuk menghanyutkan kayu balak
·      Aktiviti rekreasi berkaitan dengan sungai juga boleh dilakukan seperti aktiviti berkelah, memancing ikan, berkayak dan aktiviti sukan air yang lain.
·      Penternakan ikan dalam sangkar atau akuakultur juga dijalankan di sungai.
·      Sungai juga dijadikan sumber bekalan air domestik bagi penduduk setempat dan kawasan perindustrian.
Kawasan pantai
·      Pantai berpasir putih menjadi tarikan utama pelancong untuk melancong di kawasan pantai tersebut.
·      Aktiviti rekreasi juga dilakukan di pantai seperti aktiviti sukan air, bermain layang-layang dan memancing ikan.
·      Aktiviti perlombongan pasir juga dijalankan untuk sektor pembinaan dan perindustrian.
·      Produk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) turut dijalankan di pinggir pantai seperti menjemur ikan masin dan membuat belacan.
Kawasan gunung berapi
·      Aktiviti pertanian giat dijalankan di lereng gunung berapi kerana tanah lava bes amat sesuai dan subur untuk pertanian. Contohnya seperti di Pulau Jawa, Indonesia.
·      • Kawasan gunung berapi juga dijadikan sebagai tempat pelancongan kerana mempunyai panorama yang menarik seperti tasik kawah di Danau Toba, Sumatera.



3               Sistem geomorfologi juga menjadi halangan dan bencana kepada kehidupan manusia. Kawasan tanah tinggi dan gunung telah menyukarkan pembinaan jalan perhubungan kerana memerlukan kos dan teknologi yang tinggi. Manakala aktiviti gunung berapi dan kejadian gempa bumi menyebabkan kemusnahan kawasan petempatan, gangguan aktiviti ekonomi dan kematian penduduk kawasan sekitar.


No comments:

Cuti2 Cameron 2013

Cuti2 Cameron 2013 Slideshow: Asmawi’s trip to Cameron Highlands was created with TripAdvisor TripWow!

Hari Keluarga Janda Baik, Bentong, Pahang 2011

Hari Keluarga di Janda Baik, Bentong, Pahang. Slideshow: Asmawi’s trip to Pahang, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Pahang slideshow. Create your own stunning free slideshow from your travel photos.

TRIP TO LANGKAWI

Trip to Langkawi, Kedah Slideshow: Asmawi’s trip from Pahang, Malaysia to Langkawi was created by TripAdvisor. See another Langkawi slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.